HYRESVILLKOR PADDELKOMPANIET
Bokning och betalningEn bokningsavgift motsvarande 50 % av den totala hyreskostnaden ska vara uthyraren tillhanda inom 10 dagar från bokningstillfället. Om den totala kostnaden inte överstiger 700 SEK tas hela hyreskostnaden ut som bokningsavgift. Om kunden väljer att betala hela hyreskostnaden vid ett och samma tillfälle sker återbetalning enligt nedan vid eventuell avbokning.
Om 13 dagar eller mindre återstår till hyrtillfället ska hela hyreskostnaden vara uthyraren tillhanda inom 24 timmar från bekräftelsen, av vilken 50 % betraktas som bokningsavgift. Om den totala kostnaden inte överstiger 700 SEK tas hela hyreskostnaden ut som bokningsavgift.
Slutbetalning ska vara uthyraren tillhanda senast 3 dagar före hyrtillfället. Vouchern ska alltid kunna visas upp för personal på kanot-/kajakcentralen vid hyrtillfället. Kontant betalning i SEK, kortbetalning eller swish gäller vid hyra av extra material och andra köp.
Om bokningsavgift/slutbetalning inte betalas in på i dessa hyresvillkor angivet sätt kommer bokningen automatiskt att avbokas.
AvbokningVid avbokning senast 7 dagar före hyrtillfället tas, i de fall avbokningsskydd ej tecknats, en administrativ avgift ut på 50 SEK per kanot/kajak, samt eventuell avgift för återbetalning via post/bank.
Vid avbokning mellan 6 och 3 dagar före hyrtillfället återbetalas inte bokningsavgiften (50 % av den totala kostnaden om den överstiger 700 SEK, annars hela avgiften).
Vid avbokning senare än 3 dagar före hyrtillfället tas fullt hyrpris ut.
Om Paddelkompaniet inte kan genomföra uthyrningen återbetalas hela det inbetalda beloppet.
AvbokningsskyddAvbokningsskydd kan endast tecknas vid bokningstillfället och ger vid avbokning hela hyreskostnaden i retur, dock ej kostnaden för avbokningsskydd och eventuell avgift för återbetalning via post/bank. Avbokning ska ske senast kl 12.00 dagen före hyrtillfället på tel 0457 803 00. Avbokningsskyddet uppgår till 75 SEK per kanot/singelkajak, 100 SEK per dubbelkajak, 150 SEK per campingpaket eller 600 SEK för paket med tältkåta.
Fakturering
Om
faktura önskas skickas denna i samband med bokning av kanoter/kajaker (med
undantag för skolor, se nedan). Fakturan ska betalas inom 10 dagar och
en faktureringsavgift på 30 SEK tillkommer.
Grupprabatt
Grupper
(ej skolor, se nedan) som hyr 10 kanoter/kajaker eller fler erbjuds 10 %
rabatt på ordinarie pris vad gäller utrustning, dock ej vad
gäller serviceavgift eller transportkostnad.
Speciella erbjudanden till skolor
Samtliga
skolor tillhörande Ronneby kommun erbjuds under pågående läsår, vid
hyra av 10 kanoter/kajaker eller fler, en rabatt på 25 % på ordinarie
pris vad gäller utrustning, dock ej vad gäller serviceavgift
eller transportkostnad. Vid hyra av färre än 10 kanoter/kajaker erbjuds
skolor i Ronneby kommun 15 % rabatt på ordinarie pris vad gäller
utrustning.
Övriga skolor, ej tillhörande Ronneby kommun,
erbjuds under pågående läsår, vid hyra av 10 kanoter/kajaker eller
fler, en rabatt på 15 % på ordinarie pris vad gäller utrustning,
dock ej vad gäller serviceavgift eller transportkostnad. Vid hyra av
färre än 10 kanoter/kajaker erbjuds skolor, ej tillhörande Ronneby
kommun, 10 % rabatt på ordinarie pris vad gäller utrustning.
Skolor faktureras efter avslutad kanottur.
Paket
Vid
bokning av paket gäller generellt samma boknings- och avbokningsvillkor
som för kanoter/kajaker. Avbokningsskydd kan inte tecknas vid bokning
av paket.
Inställd paddling på grund av hård vind
Om
det blåser mycket kan kund och uthyrare gemensamt bestämma om det är
säkrast att stanna på land och skjuta upp paddlingen till ett annat
tillfälle, då kunden kan tillgodoräkna sig alla erlagda avgifter.
Observera att detta måste vara ett gemensamt beslut. Vädret kan inte
rätt bedömas från insidan av en fönsterruta eller från annan ort.
Inställd paddling på grund av förändrad vattennivå
Vid
kraftigt förändrad vattennivå (extremt hög eller låg) kan uthyraren,
efter noggrann bedömning baserad på inhämtade uppgifter, ta beslut om
att inställa paddling på grund av ökad risk/svårighet för kunden att
genomföra denna. Kunden måste i dessa fall acceptera uthyrarens beslut
och erbjuds då att skjuta upp paddlingen till ett senare tillfälle då
samtliga erlagda avgifter kan tillgodoräknas.
Force majeure
Paddelkompaniet äger rätt att inställa uthyrningen i fall av force majeure, såsom krig, strejk, lockout eller katastrof.
Ansvarsförbindelse och skyldigheter
Den
tidpunkt för start/avslut på paddelturen som kunden har angett i sin
beställning av material måste hållas. Eventuella förseningar ska
meddelas senast en timme innan hyrtidens start/avslut på telefonnummer
0457-80300 (alt 0763-412066). Eftersom kanot-/kajakcentralerna inte är
bemannade på heltid och personalen även kör kanot-/kajaktransporter, kan det
inte garanteras att personal finns på plats om inte avtalade tider hålls
eller eventuella förseningar anmäls.
Kanottransport avgår från
Karlsnäsgårdens kanotcenter klockan 12.30 varje dag utom
onsdagar och söndagar om inget annat har överenskommits. Kunden ska om inget annat
har avtalats vara behjälplig med lastning/avlastning av kanoter och
utrustning som under transporten avlämnas i den ordning som är mest
logisk med start på de iläggsplatser som ligger närmast Karlsnäsgården.
Kunden ska vara på plats i god tid för att erhålla information och
eventuellt vara behjälplig med lastning. Paddelkompaniet har inte
möjlighet att invänta försenade kunder eftersom detta går ut över övriga kunder. Förseningar ska meddelas i så god tid som möjligt på
telefon 0457-80300 för att omplanering av transporter ska kunna ske på
bästa sätt. Paddelkompaniet lämnar inga garantier för att transport av
försenad kunds utrustning kan ske samma dag, utan försenad kund får
räkna med att vänta till nästa transport där plats finns tillgänglig,
vilket oftast kan ske senast nästkommande dag.
Beställare av
kajaktransport ska finnas på plats vid den tid som är avtalad då
kajakerna levereras respektive avhämtas och finnas behjälplig för
lastning/avlastning om inget annat har avtalats. Om försening ej har
meddelats debiteras kunden 200 SEK efter varje avslutad halvtimmes
väntetid. Denna förseningsavgift ska betalas kontant i SEK direkt till
uthyraren vid ankomst. Vid förseningar kan vi inte garantera att
beställd transport av kajaker kan utföras direkt när kunden ankommer. Om
kunden är försenad är det uthyraren som avgör när det är möjligt att
genomföra transporten.
En ansvarsförbindelse, innehållande gällande bestämmelser, ska undertecknas av varje kund innan paddelturen inleds.
Kunden
rekommenderas att medtaga kontanter i SEK eftersom det finns ett antal
aktörer längs kanotleden på Ronnebyån och i skärgården utanför Järnavik
som inte har möjlighet att ta emot betalning med kort.
Kunden
ansvarar för all utrustning till dess att den återlämnas till uthyraren
och vid skadad eller förlorad utrustning är kunden ersättningsskyldig
enligt fastställd prislista. Utrustningen ska vara väl rengjord vid
återlämnandet. För rengöring tillkommer en avgift på 100 SEK per
persedel. Paddelkompaniet har inga försäkringar som täcker skador på
eller förlust av hyrd utrustning. Ett tips är att kontrollera huruvida
den egna hemförsäkringen gäller.
ALL PADDLING SKER PÅ EGEN RISK
VI ÖNSKAR ER EN TREVLIG KANOT/KAJAKFÄRD!
PADDELKOMPANIET